Witajcie!


Wybieram się na kilku dniowy urlop , potrzebuje naładować sobie baterie i odpocząć , by móc was zaskoczyć kolejnymi pomysłami na kawy, herbaty czy koktajle. Zbliża się jesień , więc wkrótce zaczniemy jesienne smaki. Dzisiaj jednak króluje u mnie espresso. Jedno małe espresso w wielu odsłonach .

Klasyczne espresso to świetny, energetyzujący i bardzo wyrazisty napój, uzyskiwany z 7 gramów świeżo zmielonej kawy. Przygotowuje się ją najczęściej przy pomocy ekspresu ciśnieniowego i podaje w malutkiej filiżance. Na powierzchni dobrze zaparzonego espresso powinna utworzyć się brązowo-orzechowa pianka nazywana cremoną. Na bazie klasycznego espresso tworzy się wiele kompozycji. W zależności od ilości i rodzaju dodatków otrzymujemy kawy mleczne, deserowe, orzeźwiające lub chłodzące.
Nie każdy posiada ekspres, by zrobić idealne espresso, ale ja jestem tu pi to by wam przedstawić różne sposoby także parzenia kawy.
Już wkrótce oczekujcie post o parzenie kawy czarnej no, chyba że wolicie kawę białą na różne sposoby . Czekam na propozycje w komentarzach.
W następnym moim poście postanowiłam opisać moje wrażenia z pobytu w Szklarskiej Porębie . Gdzie mam zamiar spędzić cudowne 5 dni , odpocząć i wyjechać z głową pełną pomysłów.

                                               

                                              


Espresso
Ja przygotowałam espresso w moim nowym ekspresie automatycznym 4 swiss. Poszłam na łatwiznę, ale następne sposoby przygotowania kawy również polecam . Każdą z tych metod wypróbowałam , i to, jaką wybieracie, to zależy już od was.
                                                   



Espresso doppio- podwójna dawka szczęścia
To espresso to po prostu przygotowane z podwójnej ilości wody, czyli 60 ml , no i oczywiście 14 g kawy . Ja miałam ułatwienie, bo mój ekspres kolbowy posiada podwójną kolbę i mogłam taką doppio bez problemu sobie przyrządzić .
Spróbowałam zrobić takie doppio , jak podano mi kiedyś w kawiarni . Nie mając jeszcze na tyle doświadczenia w kawach , zamówiłam w kawiarni właśnie espresso doppio . Akurat piję tylko czarną kawę no i byłam ciekawa co to za kawa. Dostałam w malutkiej filiżance kawę , no i oczywiście w literatce wodę . Kawa była naprawdę mocna , Kopa dała , ale czy to było dopio, no nie wiem . Bo jednak jak poszperałam w internecie to doppio jest podawane w większej filizance , mocne, ale też i większe.
Korzystając z kolbowego ekspresu , więc nasypałam odpowiednią ilość kawy, czyli 14g , podstawiłam małą filiżankę ,którą dostałam od super znajomych ,którzy byli w Rewalu a u mnie przez ten cały czas przebywał ich piesek. Kawa wyszła bardzo mocna , na pewno daje kopa ,choć pewnie powinna być przygotowana w większej filiżance .
                                 



Espresso macchiato- czyli kawa poplamiona mlekiem.
Moja wersja espresso macchiato zrobiona jest w kawiarce i wierzcie mi, że wystarczy dobry gatunek kawy , to żeby wybić dobre espresso nie potrzebny nie wiadomo jak drogi ekspres. w tym wypadku kawiarka zdała egzamin. Mleko spieniłam w swoim elektrycznym spieniaczu, ale już o spienianiu pisałam i polecam post https://caffelazur.blogspot.com/2021/07/spienianie-mleka.html
Espresso macchiato to klasyczne włoskie espresso lekko muśnięte spienionym mlekiem. Cała tajemnica tego przysmaku polega na tym, że dodane mleko nie zmienia całkowicie smaku kawy, a jedynie służy do jego przełamania. Macchiato w języku włoskim oznacza „poplamiony". Latte macchiato to mleko poplamione kawą, a w przypadku espresso macchiato jest zupełnie na odwrót, bo to kawa jest poplamiona mlekiem. Taka kawa zdecydowanie różni się od pozostałych mlecznych specjałów takich jak cappuccino, ponieważ w pierwszym planie występuje tu espresso.
                                           


                                           
Espresso con panna, czyli espresso ze śmietanką


Przyznam się, że czasami zdarza mi się wypić taką espresso con panna. Bitą śmietanę w spray przeważnie mam w lodówce , zresztą tez często robię różne deserki i jak mi zostanie troszkę śmietany ,wykorzystuje ją właśnie
do espresso con panna
jest to bardzo, szybki sposób na dobrą kawę zwłaszcza jak posiadamy bitą śmietanę w lodówce. Dripper to chyba najłatwiejszy i szybki sposób na dobra kawę . Teraz nawet w Rossmannie można go kupić , filtry też są dostępne , a jeśli nie to wystarczy ręcznik papierowy podwójnie złożony. I tylko zmielona kawa i możemy się delektować pyszna ,pachnącą kawą z odrobiną słodkości.

                                                


                                                
Espresso affogato -czyli kawa z lodami
Najlepsze espresso, jakie można pić ,kiedy się nie lubi kawy białej.
To espresso po prostu z gałką loda . Moje zrobione w Aeropresie i jest rewelacyjne , choć wiem, że Aeropress nie zalicza się do tanich , to jednak warto go mieć. Wypróbuję go zresztą na urlopie , bo zamierzam go zabrać w podróż do Szklarskiej i zobaczymy jak się spisze .
Bo jak na razie kawa affogato zrobiona w aeropresie jest moją ulubienicą.






Oczywiście jest jeszcze wiele rodzajów espresso, może jeszcze wrócę do tego tematu, bo zostało jeszcze sporo tych kaw.
espresso ristretto-mała wielka kawa,
espresso tonik- kawa z tonikiem i kostkami lodu
espresso romano- kawa z plasterkiem cytryny
espresso corrnetto-kawa z likierem
espresso cubano- kawa z cukrem brązowym
espresso con hiello- włoski styl kawa z kostkami lodu
i pewnie jeszcze wiele innych . Temat na kolejny post .















2 komentarze:

  1. Ojej, narobiłaś mi smaka na kawę z lodami, a za oknem jest, jak jest. :D Ja jeszcze z mojej strony bardzo polecam espresso z koglem-moglem. Lubię dodać do niego (hojną) szczyptę kardamonu. Odkąd zainstalowałam w porządną kawiarkę, domowa kawa o wiele lepiej smakuje. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się że domowa kawa najlepiej smakuje. Też lubię kawę z koglem -moglem . Jak poszperasz w moim blogu to znajdziesz taką kawę , ale z kardamonem muszę koniecznie spróbować.

      Usuń